رفع گرفتگی بینی یا عوارض تنفسی ناشی از تورم پس از رینوپلاستی

حفظ خوب نفس کشیدن بعد از جراحی بینی، یک نگرانی است. جراحان متخصص در رینوپلاستی اقدامات احتیاطی خاصی را برای چگونگی انجام هر فرآیند عمل برای اطمینان از خوب حفظ کردن راه‌های هوایی و همچنین خوب نفس کشیدن، انجام می‌دهند. در حقیقت، سپتوپلاستی که دیواره داخلی بینی را صاف و درست می‌کند، باعث بهبود تنفس می‌شود و می‌تواند به طور همزمان با جراحی زیبایی بینی انجام شود.

چیز غیر معمولی نیست که بلافاصله پس از عمل جراحی بینی دچار مشکل نفس کشیدن از بینی شوید. نواحی آسیب دیده و متورم می‌شوند، و به همین علت ممکن است چند هفته طول بکشد تا بیمار احساس کند که مجددا به صورت طبیعی نفس می‌کشد. با این حال، برخی از بیماران در معرض خطر گرفتگی بینی بعد از عمل جراحی زیبایی به صورت طولانی مدت هستند.

اگر بدون قرار دادن پیوند یا گراف خاصی، بیش از حد بینی را باریک کنید یا چارچوب طبیعی غضروف را خیلی تغییر دهید، پس از جراحی، خطر گرفتگی راه‌های هوایی افزایش می‌یابد. در کلینیک دکتر سهرابی ، هدف شناسایی این بیماران از قبل، و اطمینان از برداشتن گام‌های مناسب برای به حداقل رساندن چنین عوارضی است.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت با شماره‌های 03136264272 و 03136274746 تماس حاصل فرمایید.

وضع پس از عمل جراحی بینی 

پس از جراحی بینی، تغییرات در مکانیک‌های حرکتی جریان هوا از طریق بینی بسیار رایج است. یک عمل جراحی بینی موفق باید ظاهر بینی را متوازن نشان دهد و تنفس را بهتر کند.

عوارض ناشی از مشکلات تنفسی بعد از جراحی بینی به شرح زیر است:

  • جمع شدن دریچه‌ی بینی
  • باریک شدن غضروف
  • در برداشتن قسمتی از تیغه بینی

این عوارض می‌توانند هم عواقب عملکردی و هم زیبایی داشته باشند. ناحیه‌ای که غضروف‌های جانبی (جانبی بالایی) با تیغه‌ی بینی در امتداد میان خط قسمت پایین پل بینی برخورد می‌کنند ممکن است باعث ایجاد باریکی شود که برای نفس عمیق کشیدن بدتر است. این می‌تواند با گرافت‌های گسترشگر اصلاح شود، اما بهتر است از گرافت‌های گسترگر یا فلپ غضروف‌های جانبی بالایی اجتناب شود.

انحراف یا انحراف مجدد- انحراف تیغه‌ی بینی یک علت بسیار رایج برای گرفتگی بینی است. سپتوم (دیواره بین دو طرف بینی) معمولا در بسیاری از افراد منحرف می‌شود.

این انحراف ممکن است نشانه‌ی بیماری نباشد، اما در تنظیم یک راه هوایی تغییر یافته بینی پس از کاهش یا گاهی اوقات کاهش بیش از حد پل بینی، انحراف ممکن است باعث ایجاد گرفتگی بینی در یک یا هر دو طرف بینی شود. انحراف ملایم یا شدید باید در طول جراحی برای کمک به جلوگیری از مشکلات تنفس، اصلاح شود. توربین‌های پایینی- اینها بافت‌های طبیعی هستند که مسئول گرفتگی بینی در طول سرماخوردگی، آلرژی‌ها، تغییرات آب و هوا یا حتی گریه می‌باشند.

توربین‌های پایینی باید تقریبا در طول تمام جراحی‌های زیبایی بینی اصلاح شوند. استاندارد فعلی مراقبت از توربین‌های پایینی شامل روش‌های کاهش محافظه کارانه که غشاء مخاط را حفظ می‌کند، اما حجم کلی توربین‌ها را کوچک می‌کند تا هر گونه گرفتگی بینی که ممکن است بعد از جراحی نشانه‌ی بیماری باشد را از بین ببرد، است.

برخی از بیماران با مشکلات تنفسی پس از جراحی بینی ممکن است از یک روش مطبی برای کوچک کردن غشای مخاطی توربین‌های پایینی برای بهبود راه هوایی بینی بهره‌مند شوند.

با سازه‌ی کاهش توربین دریچه‌ی بینی ممکن است برخی از علائم مربوط به باریک شدن ناحیه‌ی دریچه نیز از بین برود. این فرآیند بخشی جدایی ناپذیر از تقریبا تمام عمل‌های جراحی بینی است. زخم داخلی بینی (synechiae)- بعضی از عملیات منجر به ساییدگی‌های ناخواسته و خراش غشای مخاط در داخل بینی می‌شود.

سپتوم (دیواره میانی) و دیواره‌های بیرونی ممکن است دارای خراش‌های متضاد باشند که با هم بهبود می‌یابند و سوراخ بینی را به طور موثری می‌بندند یا باریک و تنگ می‌کنند. اصلاح شامل آزاد کردن یا از بین بردن زخم‌ها و قرار دادن اسپلینت در داخل بینی به مدت یک تا دو هفته برای جلوگیری از عود مجدد است.

برش بیش از حد- حذف تهاجمی غضروف و استخوان می‌تواند منجر به تضعیف هر بخشی از بینی شود. دریچه خارجی (دهانه‌های سوراخ بینی) همچنین ممکن است با کاهش شدید اجزای اسکلتی بینی ضعیف شود و همچنین هنگام نفس کشیدن، مخصوصا در هنگام اعمال فشار و زورزنی افت می‌کند یا مسدود می‌شود. سوراخ شدگی تیغه‌ی بینی- این عارضه‌ی ترسناک جراحی، سوراخ شدگی حفره‌ی سپتوم بینی ممکن است با تغییر مکانیک‌های حرکتی راه هوایی از طریق بینی، دلمه، زخم، حتی خونریزی‌های مکرر و لخته‌های خون منجر به گرفتگی بینی شود.

این‌ها موضوعاتی هستند که شما باید با جراح خود به راحتی در مورد آنها صحبت کنید. جراح با تجربه عمل زیبایی بینی حتی ممکن است در طول جلسه‌ی مشاوره در مورد این مسائل با شما صحبت کند و همیشه باید سوالات متداول مربوط به سلامت بینی و تنفس خود را مطرح کنید. بررسی کامل حفره بینی نیز باید در طی یک جلسه مشاوره انجام شود تا اقدامات پیشگیرانه در حین جراحی زیبایی بینی شما طراحی شود.

جراحی زیبایی بینی و تنفس

داشتن مشکلات تنفسی پس از جراحی زیبایی بینی، هنگامی که تکنیک‌های پیچیده‌تر و پیشرفته‌تر استفاده می‌شوند، امری غیرطبیعی است. مشکلات تنفسی زیادی همراه با سبک قدیمی جراحی زیبایی بینی وجود دارد اما روش‌های امروزی برای بهبود تنفس همزمان با بهبود ظاهر زیبایی بینی شما طراحی شده‌اند.

مشکلات تنفسی پس از رینوپلاستی زیبایی نباید به طور معمول رخ دهند. در دوره بهبودی فوری، ممکن است فتیله گذاری بینی، خون یا تشکیل مخاط و تورم، که قطعا تنفس را تحت فشار قرار می‌دهند وجود داشته باشند. با این حال با بهبود یافتن بینی و بهبود تورم، تنفس باید به سطوح قبل از عمل بازگردد. قبل از عمل جراحی بینی، بررسی دقیق عملکرد بینی الزامی است. پزشک باید نشانه‌ی گرفتگی بینی یا پتانسیل عوارض تنفس را بررسی کند. به عنوان مثال، در برخی از بیماران با درآمدگی‌های بزرگ در بینی، مراقبت باید هنگام کاهش برآمدگی انجام شود. این امر ممکن است منجر به گرفتگی تنفسی شود. با این حال، اگر قبل از عمل جراحی تشخیص داده شود، پزشک شما ممکن است گرافت‌های غضروفی را برای باز کردن این نواحی به منظور جلوگیری از گرفتگی بینی بعد از عمل پیشنهاد کند.

تورم رینوپلاستی، تنفس را دشوار می‌کند؟ 

مشکلات تنفسی باید یکی از قسمت‌های اصلی آزمایش قبل از عمل، قبل از رینوپلاستی باشد. در صورتی که گرفتگی بینی نشان داده شود، باید در طول جراحی درمان شود.

در دوره فوری بعد از عمل جراحی با رینوپلاستی، تورم وجود دارد که ممکن است تنفس با پانسمان را دشوار کند. اغلب به بیماران توصیه می‌شود که برای چند روز اول از دهان نفس بکشند.

چگونه از مشکلات تنفس پس از عمل جلوگیری کنیم؟ 

یک جراح رینوپلاستی که به خوبی آموزش دیده است، باید همیشه از نظر عملکردی بینی را بررسی کند تا مطمئن شود که تنظیمات زیبایی در تنفس اختلالی ایجاد نکنند. هنگامی که پزشک متخصص بینی، بینی بیمار را بررسی می‌کند، از داخل به سپتوم و توربین‌ها نگاه می‌کند. پزشک بررسی می‌کند تا ببنید استخوان‌های بینی چقدر بلند هستند.

پزشک دهانه‌های بینی را برای پشتیبانی خوب از تنفس بررسی و ارزیابی می‌کند. هر ناحیه از کلپس در نظر گرفته می‌شود و اصلاحات در طی عمل جراحی انجام می‌شود. پزشک سعی می‌کند بینی بهتری ایجاد کند. مطمئن شوید که جراح شما نیز چنین کاری می‌کند.

نکاتی برای بهبودی از عمل جراحی بینی 

  • تمام دستورالعمل‌های ارائه شده توسط جراح رینوپلاستی خود را دنبال کنید.
  • در همه‌ی نوبت‌های بعد از عملیات برنامه ریزی شده ، حاضر شوید.
  • اگر فکر می‌کنید چیزی اشتباه است، بلافاصله با جراح خود تماس بگیرید.
  • از خانواده یا دوست خود بخواهید به مدت 2 تا 3 روز اول پس از عمل جراحی از شما مرقبت کند (اگرچه 1 هفته ایده‌آل است).
  • زمانی برای استراحت و آرامش برنامه‌ریزی کنید (2 هفته مرخصی از کار ایده‌آل است).
  • تمام داروهای تجویز شده را همانگونه که دستور داده شده است مصرف کنید.
  • باید از مصرف آسپرین (و سایر رقیق کننده‌های خون) 2 هفته قبل و دو هفته بعد از عمل خود دوری کنید.
  • از خم کردن بینی یا فین کردن تا زمانی که پزشک امر نکرده است اجتناب کنید.
  • پس از 4 روز راه بروید. فعالیت فیزیکی سبک می‌تواند به بهبود گردش خون شما کمک کند و سرعت روند بهبود را افزایش دهد.
  • کمپرس سرد (برای مثال یک کیسه منجمد) باید در اطراف چشم‌ها و بینی استفاده شود تا به کاهش تورم و ناراحتی در هفته اول کمک کند.
  • مقدار زیادی آب بنوشید و رژیم غذایی سالم با غذاهای سبک‌تر بخورید.

مکملهای تغذیه‌ای (مانند Mend) که در بهبودی جراحی کمک می‌کنند، اغلب مفید هستند.

  • زیاد بخوابید.
  • برای محدود کردن احتمال ضربه خوردن و آسیب دیدن بینی بیشتر احتیاط کنید.

 

به این پست امتیاز دهید.
هیچ رای ثبت نشده است