رفع ورم و کبودی موقت ناشی از عمل جراحی بینی با مراقبت غذایی و محیطی

تورم ناخوشایندی که بعد از عمل جراحی زیبایی بینی اتفاق می‌افتد، می‌تواند برای دیگران واضح باشد، به ویژه برای شما که تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اید. اگرچه بیماران می‌دانند که تورم برای همیشه باقی نخواهد ماند، ولی هنوز هم می‌خواهند راهی برای به حداقل رساندن شدت آن پیدا کنند. خوشبختانه راه‌هایی برای کاهش ورم پس از جراحی بینی وجود دارد. در بهترین موارد، بیماران عادت غذا خوردن و شیوه زندگی خود را در هفته‌های پیش از تاریخ جراحی تنظیم می‌کنند و سپس یک رژیم بهبودی برای سرعت بخشیدن به روند بهبود را دنبال می‌کنند.

بعضی از بیماران پس از جراحی تورم دارند، اما این موضوع نگران کننده‌ای نیست. دکتر سهرابی شما را از این واقعیت که ورم ناشی از جراحی به طور موقت ظاهر بینی را پهن‌تر و نوک بینی را سربالاتر و اصلاح را کمتر از آنچه مطلوب است نشان می‌دهد، آگاه می‌کند. اغلب متوجه خواهید شد که ورم بر روی پل بینی شما سریعتر از ورم روی نوک بینی بهبود می‌یابد. این موضوع نباید باعث ایجاد دلواپسی و دلهره شود. تمام ورم بینی شما در عرض چند هفته اول بعد از رینوپلاستی تا حد زیادی بهبود خواهد یافت. اگرچه بیشتر ورم طی چند ماه برطرف خواهد شد، ولی بینی شما تا یک سال پس از جراحی زیبایی بینی به بهبود ادامه خواهد داد. بیمارانی که تنها تحت عمل جراحی سپتوم قرار گرفته‌اند به طور معمول تورم قابل توجهی در خارج از بینی ندارند. برای رزرو مشاوره یا برای تعیین وقت ملاقات، با شماره‌های 03136264272 و 03136274746 تماس حاصل فرمایید.

چرا تورم بعد از عمل بینی رخ می‌دهد؟

اساسا دو نوع ورم وجود دارد که پس از عمل جراحی زیبایی بینی رخ می‌دهد. اولین نوع، نتیجه‌ی خود فرآیند عمل است، و آسیب موقت آن به بافت بینی است. این ورم بیشتر واضح است، و به بلافاصله پس از عمل شروع شده و در طول هفته اول، هنگامی که غضروف و بافت نرم شروع به بهبود می‌کنند، ادامه می‌یابد.

هنگامی که تورم اولیه کاهش می‌یابد، بینی بسیار طبیعی‌تر به نظر می‌رسد. با این وجود، ممکن است به دلیل احتباس مایع در زیر پوست، ماه‌ها بعد از آن بینی کمی ملتهب یا پف کرده به نظر برسد. اگر چه این تورم طولانی مدت ممکن است برای دیگران قابل توجه نباشد، اما بسیاری از بیماران باید منتظر بمانند تا ورم بتواند به طور کامل از بین برود و بتوانند برآورد دقیق نتایج نهایی را بدست آورند.

چه کاری می‌توانید قبل از جراحی برای کاهش ورم بینی انجام دهید؟

دنبال کردن این توصیه‌ها به مدت 2 تا 3 هفته قبل از عمل، در به حداقل رساندن ورم کمک می‌کند.

• از مصرف داروهای ضد التهاب قبل از عمل جراحی اجتناب کنید: در حالی که داروهای ضد التهابی مثل آسپیرین و ایبوپروفن می‌توانند درد و تورم را پس از جراحی کاهش دهند، اما از هفته قبل از درمان باید از این داروها اجتناب شود. این امر باعث کاهش خونریزی و کاهش خطر عوارض در طی عمل جراحی می‌شود، بنابراین خطر ابتلا به ورم بیش از حد کاهش می‌یابد.
  • برنامه‌ای برای متوقف کردن مکمل‌های گیاهی: مصرف مکمل‌های گیاهی باید دو تا سه هفته قبل از عمل جراحی متوقف شوند. بهتر است مصرف هرچیزی که محصول یا مکمل گیاهی است را متوقف کنید. جراح شما دقیقا به شما می‌گوید که چگونه باید ادامه داد. بعضی از محصولات گیاهی می‌توانند با بیهوشی تداخل پیدا کنند، و بعضی دیگر می‌توانند خونریزی و تورم را بعد از عمل افزایش دهند.
  • مصرف سدیم را کاهش دهید: سدیم باعث التهاب و نفخ می‌شود. بنابراین، منطقی است که کاهش مصرف سدیم شما به نوبه خود التهاب را پس از جراحی کاهش دهد.
  • یک رژیم غذایی سالم بخورید: رژیم چند هفته قبل از عمل جراحی را دنبال کنید یا یک رژیم منظم ایجاد کنید که شامل تعادل خوبی در گروه‌های غذایی توصیه شده باشد. مصرف غذاهایی که دارای فیبر زیاد هستند مانند میوه‌ها را ادامه دهید.
  • سیگار نکشید: سیگار کشیدن باعث کند شدن روند بهبودی می‌شود. برای اطمینان از این که دوره بهبودی سریع و راحت، با حداقل ورم را داشته باشید، سعی کنید تا حداقل سه هفته قبل از عمل، سیگار کشیدن را ترک کنید.

چگونگی کاهش ورم پس از جراحی زیبایی بینی

رینوپلاستی یک عمل جراحی زیبایی است که شامل تغییر شکل بینی می‌باشد. همچنین اشاره به عمل زیبایی بینی دارد. رینوپلاستی برای ترمیم بینی نامتوازن انجام می‌شود، برآمدگی‌های ناخواسته را برطرف می‌کند و انسدادهای مجراهای هوایی را که ناشی از یک تصادف یا استخوان‌های بدشکل بینی هستند درمان می‌کند. بهبودی پس از رینوپلاستی می‌تواند بسته به سطح کار و سلامت کلی بیمار 6 تا 10 هفته طول بکشد. راه‌هایی برای کاهش تورم و حفظ استحکام بخیه نیز می‌توانند به کاهش درد و افزایش بهبودی کمک کنند.

هنوز هم امکان دارد بتوانید تورم را پس از جراحی رینوپلاستی کاهش دهید.

پزشک به بیماران توصیه می‌کند که:

• رژیم غذایی کم سدیم را ادامه دهید: در هفته‌های پس از جراحی، کاهش مصرف سدیم خود را ادامه دهید، هنگامی که ورم احتمالا در بدترین حالت است. از آنجایی که شما احتمالا نمی‌توانید به فروشگاه بروید و یا غذاهای کم سدیم درست کنید، این امر ممکن است نیاز به برنامه‌ریزی از قبل داشته باشد. قبل از عمل، مقداری سوپ و وعده‌های غذایی کم سدیم درست کنید تا اطمینان حاصل کنید که در طی بهبودی می‌توانید رژیم کم سدیم خود را ادامه دهید.
  • در فعالیت‌هایی که فشار خون را افزایش می‌دهند، شرکت نکنید: هر گونه افزایش فشار خون می‌تواند التهاب را افزایش دهد. اطمینان حاصل کنید که در طول هفته پس از جراحی، فعالیتهای شدید یا استرس‌زا را به حداقل برسانید تا التهاب نیز به حداقل برسد.
  • رویکرد I.C.E. را دنبال کنید: رویکرد R.I.C.E مخفف استراحت، یخ، فشرده‌سازی، و بالا نگه داشتن است. با استراحت در روزهای بعد از جراحی، سرد کردن ناحیه درمان، استفاده از لباس فشرده‌سازی یا باند، و بالا نگه داشتن سر، بیمار می‌تواند التهاب را کاهش دهد و روند بهبودی را سرعت بخشد.
  • اجتناب از سیگار کشیدن: اگر چه بیشتر بیماران احساس خوبی به نوشیدن یا سیگار کشیدن ندارند، مهم است ذکر کنیم که ادامه‌ی پرهیز از نوشیدنی‌های الکل و سیگار می‌تواند تورم را به حداقل برساند.
  • پیاده‌روی: ممکن است زیاد تمایلی به راه رفتن نداشته باشید، اما بلند شدن و به آرامی حرکت کردن می‌تواند به کاهش تورم کمک کند. هرچه زودتر بتوانید شروع به راه رفتن کنید بهتر است. پیاده روی از ایجاد لخته‌های خون جلوگیری می‌کند و تورم را کاهش می‌دهد. تا زمانی که جراح به شما اجازه نداده است ورزش روزمره خود را از سر نگیرید.
  • سر خود را بالا نگه دارید: خم شدن و یا درگیر شدن در فعالیت شدید می‌تواند تورم را در چند هفته اول بدتر کند. همچنین می‌تواند فشار خون را افزایش دهد و بنابراین باعث ایجاد خطر عوارض می‌شود.
  • از گرما و رطوبت دوری کنید: در هفته اول بهبودی، از استفاده از باندهای مرطوب دوری کنید. پس از برداشتن باند، ممکن است به آرامی چهره خود را با آب ولرم شستشو دهید، اما تا زمانی که جراح دستور نداده، نباید بینی خود را مستقیما بشویید. همینطور، از محیط‌های گرم مانند آبگرم یا سشوار برای خشک کردن مو باید حداقل به مدت دو هفته اجتناب شود.
  • از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید جلوگیری کنید: در صورت امکان، از تماس مستقیم با نور خورشید جلوگیری کنید، زیرا پوست شما بسیار حساس خواهد بود. اگر قصد بودن بیرون از خانه به مدت طولانی را دارید، از ضد آفتاب استفاده کنید. این روال باید حداقل به مدت چهار ماه اول ادامه یابد.
  • داروهای مسکن خود را مصرف کنید: همانطور که دستور داده شده داروهای مسکن خود را استفاده کنید و منتظر نمانید که درد شروع شود. درد تیر کشنده باعث بالا رفتن سطح فشار خون می‌شود که می‌تواند باعث بروز خونریزی بینی شود و ورم نوک بینی ادامه یابد.
به این پست امتیاز دهید.
هیچ رای ثبت نشده است