توصیه‌ های خوراکی،آرایشی و دارویی قبل از عمل بینی(رینوپلاستی)

اقدامات گوناگونی وجود دارد که باید قبل از عمل بینی (رینوپلاستی) انجام شود. جراحی بینی عمل پیچیده‌ای است که با هدف بهبود شکل و عملکرد بینی با بهره‌گیری از تکنیک‌های مختلف و با استفاده از پیوند غضروف و بر روی بافت‌های گوناگون بینی انجام می‌شود. با توجه به پیچیدگی عمل باید قبل از جراحی نکات و توصیه‌های مراقبتی را حتی‌الامکان رعایت کرد تا احتمال موفقیت عمل به حداکثر برسد. توصیه‌های مربوط به قبل از جراحی بینی پرشمار است و بیمار باید نهایت سعی خود را برای رعایت آنها بکند تا مشکلی حین عمل و پس از آن به وجود نیاید و عمل در نهایت ایمنی انجام شود. شاید بعضی از این توصیه‌ها محدود کننده یا آزاردهنده به نظرتان برسد، اما به خاطر داشته باشید که نتیجه عمل بینی مادام‌العمر است و دستیابی به یک بینی خوش‌فرم و زیبا ارزش تحمل کردن چند هفته ناراحتی را دارد.

به نظر اغلب بیماران آمادگی پیش از جراحی بینی فرایندی دشوار است. بیمار قبل از جراحی به مطب متخصص مراجعه می‌کند، این جلسه فرصت مناسبی است تا بیمار سوالات خود را درباره جراحی مطرح کند و راهنمایی بخواهد. متخصص گوش و حلق و بینی ضرورت انجام جراحی، روش انجام آن، عوارض و خطرهای عمل، نتیجه مورد انتظار و طول دوران بهبود را به بیمار توضیح می‌دهد. بیمار نیز نگرانی‌های خود را درباره جراحی با متخصص در میان می‌گذارد و از ایشان درباره درمان‌ها و توصیه‌های مراقبتی پس از جراحی راهنمایی می‌خواهد. برای کسب اطلاعات بیشتر،مشاوره و یا رزرو نوبت با شماره‌های 03136264272 و 03136274746 تماس حاصل فرمایید.

مراقبت‌های قبل از عمل بینی


گفتگو با جراح

از جراح بخواهید که درباره تجربه خود وعمل‌های پیشینی که انجام داده‌اند، توضیح دهند. بیمار نیز موظف است شرایط خاص خود را بیان کند و مشکلات و بیماری‌های فعلی، مانند موارد زیر را به جراح اطلاع دهد:

  • دیابت
  • مشکلات قلبی: بیمار باید وجود باطری قلب (پیس میکر) را به پزشک اطلاع دهد.
  • بیماری‌های ریه مانند بیماری انسدادی مزمن ریه
  • وقفه تنفسی (آپنه) در خواب
  • آسم
  • هر گونه آلرژی به مواد خوراکی یا غیرخوراکی مانند لاتکس، چسب نواری، چسب مایع، داروی بی‌حسی یا دیگر داروها. همچنین پزشک از بیمار می‌پرسد که آیا در خانواده‌اش سابقه حساسیت به داروی بی‌حسی وجود دارد یا خیر.
  • مشکلات خونریزی دهنده یا مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین، کلوپیدوگرل یا وارفارین
  • ابتلا به سرماخوردگی، آنفلوآنزا یا تب در حال حاضر یا به تازگی

بیمار باید مصرف مواد مخدر یا هر نوع دارویی، از جمله داروهای بدون نسخه، ویتامین و مکمل‌ها را به پزشک اطلاع دهد؛ چون مصرف دارو یا مواد بر واکنش بیمار به داروی بی‌حسی یا مسکن اثر می‌گذارد.

بیمار باید محدودیت‌های خود، برای مثال وجود مفصل مصنوعی یا محدودیت دامنه حرکتی گردن، بازوها یا پاها را با پزشک در میان بگذارد. بیمار باید وجود قطعات یا پروتزهای فلزی در بدن را به پزشک اطلاع دهد. مسئله مهم دیگری که جراح متخصص عمل بینی باید از آن آگاهی داشته باشد، بارداری بیمار است.

مصرف ویتامین‌ها

ویتامین برای التیام یافتن زخم بسیار مهم است. بیمار باید از قبل از عمل مصرف مولتی ویتامین‌های دارای ویتامین C، E و مواد معدنی و آهن را شروع کند.

کاهش مصرف نمک

اگرچه رعایت رژیم غذایی معمول، پیش از جراحی بینی اشکالی ندارد، اما بیمار با در نظر گرفتن چند توصیه ساده و پرهیز غذایی در هفته‌های قبل از عمل می‌تواند دوران بهبود راحت‌تری را پشت سر بگذارد. مهم‌ترین نکته در پیش گرفتن یک رژیم غذایی سالم و سرشار از مواد مغذی است که به سلامت عمومی بدن و التیام زخم‌ها کمک می‌کند. روش دیگری که دستیابی به نتیجه دلخواه را تضمین می‌کند، کاهش مصرف نمک در روزهای قبل از عمل بینی است. چنانچه مصرف سدیم کاهش یابد، ورم بینی پس از عمل کمتر خواهد شد، دوران بهبود سریع‌تر به اتمام می‌رسد و زودتر می‌توان نتیجه عمل را مشاهده کرد.

آزمایش‌های قبل از جراحی

جراح پیش از عمل از بیمار می‌خواهد که برای معاینه و انجام بعضی آزمایش‌ها به پزشک معالج خود مراجعه کند تا مطمئن شود که انجام عمل خطری برای سلامتی بیمار ندارد. آزمایش‌های زیر قبل از عمل بینی انجام می‌شود:

  • آزمایش خون
  • آزمایش ادرار
  • آزمایش انعقاد خون

در صورت لزوم آزمایش‌های دیگری مانند رادیوگرافی یا نوار قلب (EKG) نیز انجام می‌شود.

گاهی اوقات، با توجه به وضعیت سلامتی متقاضی عمل لازم است که جراح با پزشکان دیگر همکاری داشته باشد. برای مثال اگر بیمار ناراحتی قلبی داشته باشد، جراح با متخصص قلب مشورت خواهد کرد.

اگر بیمار به عارضه‌های گوناگون مبتلا باشد، پزشک معالج معاینه کاملی را قبل از جراحی انجام خواهد داد، بهتر است معاینه توسط پزشکی انجام شود که در جریان وضع بیمار باشد تا به این ترتیب موردی نادیده گرفته نشود.

بیمار از چند ساعت قبل از جراح نباید چیزی بخورد؟


بیمار از نیمه شب قبل از عمل بینی، یعنی از دوازده ساعت قبل، نباید هیچ چیزی، حتی آب، چای یا قهوه بخورد. آدامس جویدن هم ممنوع است. بیمار می‌تواند دندان‌ها را صبح روز جراحی مسواک بزند، اما نباید آب را هنگام شستن دهان ببلعد. رعایت نکردن این توصیه‌ها ممکن است منجر به آسپیراسیون (آب آوردن) ریه یا دیگر مشکلات ریوی شود و به مرگ بیانجامد. اگر بیمار این دستورات را رعایت نکند، جراحی کنسل خواهد شد. چنانچه داروهایی برای بیمار تجویز شده باشد، بیمار باید درباره نحوه مصرف یا قطع این داروهای تجویزی قبل از عمل با پزشک مشورت کند.

اقدام‌های لازم شب قبل از عمل بینی


بیمار باید تمام جواهرات خود را شب قبل از عمل بینی دربیاورد و تا پس از عمل از آنها استفاده نکند. وجود جواهرات حین جراحی باعث سوختگی و زخم شدن پوست می‌شود. بیمار باید قبل از خواب با آب و صابون دوش بگیرد و موها، صورت و بدن را به خوبی بشوید. همچنین تمام آرایش، از جمله ریمل باید کاملاً پاک شود و پس از دوش گرفتن هیچ چیزی به پوست نزند. استفاده از مرطوب کننده، دئودورانت، ضدعرق یا آرایش قبل از عمل بینی ممنوع است. خوردن یا نوشیدن نیز پس از نیمه شب قدغن است.

در صورت ابتلا به بیماری قبل از جراحی چه باید کرد؟


در صورت ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، آنفلوآنزا، گلو درد، عفونت، اسهال، استفراغ، حالت تهوع، تب و یا تب و لرز باید در اولین فرصت با پزشک تماس گرفت. پزشک با توجه به علائم بیمار تماس می‌گیرد که آیا لازم است جراحی به تاخیر انداخته شود یا خیر. اگر جراحی علی‌رغم ابتلا به بیماری انجام شود، احتمال بروز عوارض بالاتر خواهد بود.

نبایدهای قبل از جراحی بینی


  • مصرف داروهای حاوی آسپرین یا ایبوپروفن (ادویل، مورتین IB و اقلام مشابه) از دو هفته پیش از عمل تا دو هفته پس از آن ممنوع است؛ چون این داروها خطر خونریزی را افزایش می‌دهد. بیمار فقط باید داروهای تجویز شده یا تایید شده توسط جراح را مصرف کند.
  • مهم‌ترین چیزی که باید قبل از عمل بینی از آن پرهیز شود، نیکوتین است. سیگار کشیدن مخرب‌ترین راه برای دریافت نیکوتین است، اما قرار گرفتن در معرض دخانیات نیز می‌تواند برای بیمارانی که قصد انجام عمل بینی دارند، مضر باشد. اکثر جراحان اصرار دارند که بیمار سیگار و دیگر فراورده‌های حاوی نیکوتین را از چند ماه قبل از عمل بینی ترک کند؛ چون نیکوتین رگ‌ها را منقبض می‌کند و اجازه نمی‌دهد اکسیژن به خوبی گردش داشته باشد، در نتیجه عوارض متعددی حین جراحی و پس از آن بروز می‌یابد.
  • بیمار باید لباس راحت و گشاد به تن کند و لباس‌هایی مانند بلوز یقه اسکی یا جوراب شلواری نپوشد.
  • بیمار باید هماهنگی لازم را انجام دهد تا یکی از نزدیکان پس از عمل او را به خانه برساند و فرد بزرگسالی نیز حداقل 24 ساعت مراقبش باشد.
به این پست امتیاز دهید.
هیچ رای ثبت نشده است