شرح عمل بینی:سن، انواع، روش انجام ،خطرات و بهبودی پس از رینوپلاستی

عمل‌های رینوپلاستی جراحی‌های زیبایی هستند که به منظور بهبود ظاهر بینی یا تغییر شکل آن جهت کاهش مشکلات تنفسی استفاده می‌شوند. یکی جراحی موفق در رینوپلاستی نیاز به برنامه‌ریزی قبل از عمل دقیق دارد. مانند هر درمان جراحی دیگر، از لیفت صورت تا جراحی پلک، عمل بینی نیز نیاز به دانش، آموزش و مهارت زیادی دارد.

برای موفقیت یک عمل بینی، تمام جنبه‌های بینی از جمله نوک بینی، حفره‌ها و قسمت فوقانی یا پل بینی باید جهت ارزیابی تاثیری که تغییر یکی از آنها بر دیگر قسمت‌ها می‌گذارد بررسی شوند. عمل بینی اغلب تحت عنوان ترکیب پیچیده‌ای از علم و هنر اطلاق می‌شود.

بینی شما از خصوصیات برجسته‌ی صورتتان می‌باشد و در صورتی که کج، گوشتی یا حتی بسیار کوچک باشد، می‌تواند بر ظاهر دیگر قسمت‌های صورت اثر گذاشته و مانع توجه به سایر خصوصیات زیبای آن شود. دکتر سهرابی به شما برای تغییر شکل بینی به شکلی که موجب برقراری تعادل صورت و سایر اجزای آن شود، کمک می‌کند.

عمل رینوپلاستی شکل بینی را با اهداف زیبایی و عملکردی تغییر می‌دهد. چه مشکل آن یک نقص مادرزادی، آسیب دیدگی و یا تغییرات مرتبط با سن باشد، این عمل می‌تواند به ایجاد تعادل و تناسب در بینی و صورت شما کمک کند. برای کسب اطلاعات بیشتر،مشاوره و رزرونوبت با شماره تلفن 03136264272 و 03136274746 تماس حاصل فرمایید.

سن مناسب برای عمل زیبایی بینی


صورت یک بیمار متقاضی باید دارای بلوغ اسکلتی بوده و کاملاً شکل گرفته باشد تا عمل بینی روی آن قابل انجام باشد. برای دختران این سن معمولاً در کمترین حالت ۱۴ یا ۱۵ سال است. از آنجایی که صورت پسران کمی کندتر رشد می‌کند، ۱۵ سالگی حداقل سن برای آنها است. اما مشخصاً بلوغ اسکلتی برای هر بیماری متفاوت است. هرچند صرفنظر از سن، اگر از لحاظ عاطفی برای جراحی صورت آماده نباشید در این صورت باید منتظر بمانید.

انواع جراحی بینی


عمل بینی یک جراحی پلاستیک برای تغییر شکل بینی می‌باشد. انواع مختلفی از این عمل وجود دارند، از جمله دو نوع رینوپلاستی اولیه (باز و بسته) و رینوپلاستی ثانویه.

رینوپلاستی اولیه

  • عمل بینی باز: برای تغییر شکل اساسی بینی، برش‌ها در نوار عمودی پوست جدا کننده‌ی حفره‌های بینی ایجاد می‌شوند. این نوار کلوملا نامیده می‌شود. سپس پوست و بافت نرم از روی ساختار زیرین بینی برداشته می‌شود تا جراح بتواند آناتومی بینی را مشاهده کند. روش باز معمولاً در زمانی ترجیح داده می‌شود که بیمار نیاز به تغییرات گسترده در نوک بینی دارد و یا نیاز به کار پیچیده‌ای روی پشت بینی می‌باشد. این عمل همچنین هنگام درمان بیماران دچار مشکلات شدید تنفسی تکنیک ارجح است.
  • عمل بینی بسته: برای تغییر شکل جزئی، بسیاری از جراحان برش‌ها را در داخل بینی ایجاد می‌کنند. در روش بسته، هیچ برش خارجی ایجاد نمی‌شود. به جای آن، برش‌ها در داخل بینی ایجاد شده و هیچ جای زخمی شکل نمی‌گیرد. سپس پوست بینی از استخوان و غضروف که ساختار نگهدارنده‌ی آن هستند جدا می‌شود. بعد از آن استخوان و غضروف جهت دستیابی به شکل مطلوب قابل جدا شدن، تغییر شکل، برجسته شدن یا تنظیم مجدد خواهند بود.

بسیاری از افرادی که به دنبال جراحی رینوپلاستی هستند برای روش بسته مجاز خواهند بود و این گزینه می‌تواند برای کمک به مشکلات تنفسی جزئی نیز استفاده شود.

رینوپلاستی ثانویه

 این روش که رینوپلاستی ترمیمی نیز نامیده می‌شود برای اصلاح مشکلاتی که بعد از عمل پیشین بینی ادامه پیدا کرده و یا ایجاد شده‌اند انجام می‌شود. با اینکه ممکن است در برخی موارد مشکلات جزئی بوده و به راحتی برطرف شوند، اما اغلب آنها اساسی بوده و در نتیجه عمل ثانویه بینی دشوارتر می‌گردد. عمل ترمیمی بینی را می‌توان به روش باز یا بسته انجام داد.

عمل بینی چه مشکلاتی را برطرف می‌کند؟


بینی بسیار بزرگ یا کوچک

یک دلیل شایع که افراد تحت عمل بینی قرار می‌گیرند اصلاح اندازه‌ی بینی می‌باشد.

قوز بینی

یک برآمدگی روی پل بینی نیز تقریباً شایع بوده و اصلاح آن آسان است. شما می‌توانید با انجام عمل رینوپلاستی یک بینی صاف و یکنواخت داشته باشید.

بینی گوشتی یا باریک

در بسیاری از افراد حفره‌های بینی یا بسیار گوشتی و گشاد یا بسیار تنگ می‌باشند. چنین بینی را می‌توان با تغییر شکل غضروف، گرافت و اصلاح نوک بینی با جراحی بینی اصلاح کرد.

بینی کج

شاید بینی‌تان شکسته باشد یا در گذشته دچار یک آسیب دیگر در صورت شده باشید؛ یا بینی‌تان بصورت طبیعی به این شکل باشد. در هر صورت یک بینی کج یا دارای شکل غیر عادی می‌تواند تاثیر منفی بر ظاهر و تقارن صورت بگذارد.

عمل بینی برای موارد زیر نیز مناسب است:

  • پولیپ بینی
  • شکستگی بینی
  • مشکل در تنفس

روش انجام عمل بینی


بیشتر عمل‌های بینی بصورت سرپایی در بیمارستان یا یک مجموعه جراحی انجام می شوند. مدت زمان دقیق عمل بستگی به نوع رینوپلاستی انجام شده دارد. برای مثال، رینوپلاستی اولیه معمولاً نیاز به یک تا سه ساعت جراحی دارد، در حالی که یک رینوپلاستی ثانویه می‌تواند بسیار بیشتر طول بکشد. یک عمل بینی با تزریق ژل می‌تواند تنها ۱۵ دقیقه به طول بیانجامد.

  • بیهوشی: جراح احتمالاً بی‌حسی موضعی با آرام‌بخش و یا بیهوشی عمومی را برای رینوپلاستی اولیه توصیه می‌کند. رینوپلاستی ثانویه ممکن است به دلیل پیچیدگی عمل با بیهوشی عمومی انجام شود.
  • برش: جراحی بینی یا با استفاده از عمل بسته (که برش‌ها در داخل بینی مخفی هستند) یا باز (که برش در کلوملا ایجاد می‌شود) انجام می‌شود. سپس جراح از طریق این برش‌ها بافت‌های نرمی که روی بینی را می‌پوشانند را بالا می‌برد. این کار موجب دسترسی به ساختار بینی و امکان تغییر شکل آن می‌گردد.
  • تغییر شکل: جراح می‌تواند ساختار بینی را کوچک کرده یا با استفاده از غضروف‌های گرفته شده از نواحی دیگر بدن آن را بزرگ کند. این تکه‌های غضروف می‌توانند از تیغه بینی یا گاهی اوقات از گوش یا غضروف دنده گرفته شوند. علاوه بر این، هرگونه برآمدگی داخل بینی جهت بهبود تنفس اصلاح می‌شود.
  • بستن برش: بعد از اینکه ساختار زیرین بینی تغییر شکل داده شد، پوست بینی و بافت آن در جای خود قرار گرفته و برش‌ها بسته می‌شوند. ممکن است از گچ یا آتل بر روی بینی استفاده شود.

بهبود بعد از درمان


بطور کلی، بهبودی بعد از جراحی بینی دارای چند مرحله خواهد بود. بیماران بعد از جراحی می‌توانند به منزل خود بازگردند و بیشتر آنها درد بسیار کمی را تجربه می‌کنند حتی اگر به منظور تکمیل فرایند تغییر شکل نیاز به شکستن استخوان‌های بینی بوده باشد. برای چند روز اول بعد از جراحی کبودی و تورم زیادی می‌تواند وجود داشته باشد، هرچند به تدریج بهبود پیدا خواهد کرد.

در هفته اول بعد از جراحی باید انتظار آتل یا پانسمان را روی بینی خود داشته باشید، که معمولاً بعد از هفت روز برداشته می‌شوند. به بیماران اغلب توصیه می‌شود که قبل از شرکت در محافل عمومی دو هفته منتظر بمانند و در صورت امکان از کار خود مرخصی بگیرند تا زمان بیشتری برای بهبودی داشته باشند. بطور کلی بیشتر بیماران بعد از گذشت سه تا چهار هفته بعد از جراحی ظاهر و احساس بهتری خواهند داشت. در این مرحله بسیاری از بیماران شروع به تشخیص نتیجه‌ی نهایی ظاهر خود کرده و می‌توانند برای چهره‌ی جدید و بهبود یافته‌ی خود آماده شوند.

شاید خسته کننده‌ترین قسمتی که بیماران بعد از عمل بینی تجربه می‌کنند این است که برای برخی از افراد برطرف شدن تمام تورم و آشکار شدن نتیجه نهایی مدت زمان زیادی طول می‌کشد. باید صبور باشید و دستورالعمل‌های بعد از عمل را رعایت کنید تا به نیمرخ متقارن و بینی که متناسب با چهره‌تان است دست یابید.

خطرات عمل بینی


درک خطرات احتمالی مرتبط با عمل زیبایی بینی مهم است. شما باید با یک جراح پلاستیک معتبر که دارای تجربه‌ی زیاد در انجام عمل بینی است کار کنید تا از دستیابی به بهترین نتایج ممکن مطمئن شوید.

خطرات عمل بینی عبارتند از:

  • عفونت
  • خونریزی
  • مشکلات تنفسی (انسداد بینی)
  • نارضایتی از نتایج عمل

هزینه


عوامل زیادی وجود دارند که تعیین کننده هزینه کلی عمل بینی می‌باشند، از جمله:

  • مهارت جراح
  • نوع عمل
  • محل انجام عمل
به این پست امتیاز دهید.
هیچ رای ثبت نشده است