درمان سندرم خشکی بینی با اسپری بینی و جراحی

سندرم خشکی بینی یک اختلال نادر است که بر روی بینی و راه‌های هوایی بینی تاثیر می‌گذارد. افراد مبتلا به این عارضه راه‌های هوایی بینی با ظاهر طبیعی و آشکار دارند با این حال آنها طیف وسیعی از علائم را تجربه خواهند کرد. این مشکلات احتمالی سلامت می‌توانند از نیاز به تغییر رژیم غذایی یا محیط شما رده‌بندی شوند و یا می‌توانند نشانه‌های اختلالات جدی باشند که باید توسط یک فرد حرفه‌ای در زمینه پزشکی تشخیص داده شوند.

در صورتی که خشکی بینیتان در عرض 1 هفته با درمان خانگی از بین نرفت، یا در صورتی که این علامت با خشکی چشم‌ها و خشکی دهان همراه است، به پزشک مراجعه کنید. در حالی که اغلب علت خشکی بینی تغییرات محیطی یا عوارض جانبی دارو است، به ندرت این نشانه یک اختلال جدی‌تر است. اگر از خشکی بینی رنج می‌برید و می‌خواهید داخل بینیتان را روان کنید، دکتر سهرابی بهترین درمان را برای شما پیشنهاد می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت در این کلینیک با شماره‌های 03136264272 و 03136274746 تماس حاصل فرمایید.

چرا بینی خشک می‌شود؟


خشکی بینی می‌تواند ناشی از عارضه‌های زیر باشد.

سندرم شوگرن

سندرم شوگرن یک بیماری مزمن در نظر گرفته می‌شود که با خشکی بینی، چشم و دهان مرتبط است. در حالی که تهدید کننده زندگی در نظر گرفته نمی‌شود، این عارضه باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن شما مختل شود و به جای حمله به باکتری و ویروس‌ها به سلول‌های سالم حمله کند، به این معنی که در دسته‌ی بیماری خود ایمنی است. با این بیماری، سلول‌های سفید خون مسئول حمله به میکروب‌هایی هستند که غده‌هایی که مسئول حفظ رطوبت مناسب بینی و بقیه نواحی هستند را به جریان می‌اندازند. در حقیقت افراد مبتلا به سندرم شوگرن اغلب نمی‌توانند اشک و بزاق تولید کنند. غدد متورم و مفاصل سفت یکی دیگر از نشانه‌های این بیماری هستند.

عوارض جانبی داروها

خشکی بینی زیاد می‌تواند با استفاده از داروهای بدون نسخه ساده مانند آنتی هیستامین، به منظور مبارزه با آلرژی‌ها ایجاد شود. اگر چه این دارو برای آبریزش موثر است، اسپری‌های آنتی هیستامین و داروها اغلب حاوی آتروپین هستند، که می‌توانند راه‌های عبور بینی را خشک کنند. اگر اخیرا آنتی هیستامین مصرف کرده‌اید و متوجه یک الگوی خشک بینی شده‌اید، یا مصرف یک داروی تجویزی را شروع کرده‌اید و در حال تجربه‌ی راه‌های هوایی بینی خشک هستید، می‌توانید با پزشک یا داروساز در مورد راه حل‌های احتمالی مشورت کنید.

اسپری‌های بینی دارویی

اسپری‌های بینی که برای باز کردن راه‌های هوایی بینی شما ناشی از تراکم، طراحی شده است در حقیقت می‌توانند نهایتا باعث خشک شدن بینی شما شوند به خصوص زمانی که آنها برای بیش از چند روز استفاده می‌شوند و علاوه بر این، اسپری‌های خاص تاثیر واکنشی دارند که نیازمند این هستند که برای نتایج مطلوب مدت زمان طولانی‌تری از آنها استفاده کنید. در ضمن، اسپری‌های بینی‌ نیز وجود دارند که هدفشان به طور خاص درمان خشکی بینی است و شامل مواد دارویی نیستند (آنها معمولا یک محلول سالین هستند). این نوع اسپری‌ها به آلرژی و گرفتگی کمک نمی‌کنند، اما آنها یک راحتی و تسکین موقت برای خشکی بینی ارائه می‌دهند.

عوامل محیطی

ناحیه‌ای که در آن زندگی می‌کنید می‌تواند در خشکی بینیتان نقش داشته باشد. کمبود رطوبت می‌تواند در شرایط گرم و یا سرد وجود داشته باشد و منجر به خشکی مجراهای هوایی بینی شما شود. افرادی كه در اين شرايط زندگی می‌كنند ممكن است با محيط خشك سازگاری داشته باشند، اما هنوز خشکی در آب و هوای خیلی خشک را تجربه کنند. یکی دیگر از علل احتمالی زیست محیطی تهویه مطبوع است. تهویه مطبوع رطوبت را از هوای داخل می‌گیرد و قرارگیری متناوب در برابر تهویه مطبوع در طول روز می‌تواند مسیر راه‌های هوایی بینی را دشوار کند. این همچنین می‌تواند منجر به ترشح بیش از حد مخاط شود و شما به جای خشکی بینی، آبریزش بینی خواهید داشت.

اکسیژن درمانی

افرادی که از آپنه خواب رنج می‌برند، که در طول استراحت تنفس را متوقف می‌کند، ممکن است برای کمک در طول شب یک دستگاه فشار جریان هوای همواره مثبت یا مداوم مثبت (CPAP) داشته باشند. با این وجود، این نوع درمان می‌تواند بینی یا دهان شما را خشک کند. ویژگی این دستگاه‌ها وجود رطوبت ساز گرم (با میزان رطوبت قابل تنظیم) است که به کاهش این اثر منفی کمک می‌کند. محلول‌های سالین در زمان خواب می‌توانند موثر باشند اما ممکن است در صورتی که مشکل شما با رطوبت گرم درست نشود، پزشک اسپری استروئیدی را تجویز کند.

رژیم‌های غذایی بی‌آب

شما می‌توانید برای مقابله با خشکی بینی رژیم غذایی خود را تغییر دهید. اول از همه، شما باید مقدار زیادی آب بنوشید، حدود 8 لیوان در روز برای اطمینان از اینکه بدن شما به اندازه کافی آب دارد.

رینیت آتروفیک

رینیت آتروفیک یک بیماری مزمن بدون علت شناخته شده است که می‌تواند منجر به پوسته‌های ضخیم خشک در حفره وسیع بینی شود. این عارضه به دلیل کاهش تدریجی اندازه (آتروفی) پوشش مخاط بینی و استخوان اصلی است. سایر علائم مرتبط با آن عبارتند از از دست دادن بویایی (در پشت کاکوسکیا است، که بوهای ناخوشایند خیالی است) و خون دماغ. رینیت آتروفیک می‌تواند به تنهایی وجود داشته باشد یا یک عارضه‌ی ثانویه برای یک مسئله پزشکی دیگر باشد.

آیا سندرم خشکی بینی با ورم همراه است؟


علائم خشک بینی عبارتند از: راه‌های هوایی خشک و خارش‌دار بینی. تورم نیز ممکن است رخ دهد، که جریان هوا را از طریق بینی محدود می‌کند. درد و سردرد نیز علائم بسیار رایج خشکی بینی هستند و برای بسیار از افراد غیر قابل تحمل می‌باشند. موارد جدی خشکی بینی نیز شامل خشکی دهان و گلو و همچنین خارش‌ چشمان هستند.

سندرم خشکی بینی چگونه برطرف می‌شود؟


خشکی بینی اغلب با درمان‌های زیر درمان می‌شود.

نوشیدن آب برای کاهش خشکی بینی

برای اصلاح یا پیشگیری از کم آبی بدن و برای اطمینان از اینکه بینی به اندازه کافی مخاط را حفظ می‌کند، مقدار زیادی آب یا مایعات دیگر بنوشید. از آنجا که مخاط راه‌های هوایی بینی را می‌پوشاند و مرطوب می‌کند و در به دام انداختن ماده هوابرد مانند خاک، باکتری‌ها و دیگر خرده‌ها کمک می‌کند، داشتن مخاط کافی بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن شما است.

آیا از اسپری می‌توانم استفاده کنم؟

اسپری‌های سالین بینی بدون نسخه و مرطوب کننده یا بخارساز همچنین می‌توانند به مرطوب کردن راه‌های هوایی بینی کمک کنند. اگر شما به طور منظم آنتی هیستامین مصرف می‌کنید، با پزشک خود در مورد اینکه آیا آن را قطع کنید یا نه صحبت کنید.

جراحی خشکی بینی چگونه است؟

شاخک‌ها یا توربینیت‌های بینی پیچیده هستند و چندین عملکرد را انجام می‌دهند. هر طرف بینی شامل یک توربین پایین، متوسط و بالا است. یکی از عملکردهای اصلی این توربین‌ها مبادله سریع گرما هنگام نفس کشیدن است. این باعث می‌شود که هوای سرد هنگام دم از طریق بینی گرم‌تر احساس شود. با توجه به نقش‌های پیچیده‌ی آنها، تغییرات در توربین‌ها و اعصاب مرتبط با آنها ممکن است باعث علائم جدی شود. در بسیاری از موارد جراحی توربینیت در کاهش سایز توربینیت و افزایش جریان هوای فرد بدون هیچ مشکلی موفق است. درمان جراحی برای خشکی بینی با استفاده از ایمپلنت برای بیمارانی که برش‌های بزرگ توربینیت را تجربه کرده اند مناسب است. این درمان می‌تواند در بهبود تنفس مفید باشد، اما ممکن است در بهبود خشکی بینی کمتر مفید باشد. منطق پایه جراحی، ترمیم کردن ساختار هندسی درونی راه‌های هوایی بینی (مجراهای پایینی، میانه و بالایی) است که معمولا از طریق لانه گزینی به دست می‌آید. درمان جراحی شامل تنگ شدن حفره بینی بیش از حد بزرگ، یا با بزرگ کردن توربین‌های اندکی بریده شده با مواد ایمپلنت یا با ایجاد آنچه که توربینیت‌های کاذب یا ساختگی یا تازه نامیده می‌شود، است.

به این پست امتیاز دهید.
درمان سندرم خشکی بینی با اسپری بینی و جراحی
5 از 2 رای