عمل جراحی بینی استخوانی و قوز بینی ناشی از غضروف اضافی

قوز و یا استخوان بینی در اصطلاح به برجستگی یا برآمدگی روی پل بینی گفته می‌شود که در بین زنان و مردان به یک نسبت شایع است. قوز بینی ممکن است بسیار برجسته و یا جزئی باشد. این مشکل ممکن است به‌صورت مادرزادی و یا ژنتیکی بوجود آید اما لازم به ذکر است که در برخی مواقع عواملی نظیر تروما و یا رینوپلاستی بد نیز ممکن است منجر به چنین ناهنجاری در بینی شود. افرادی که از مشکل بینی استخوانی رنج می‌برند دوست دارند به دلایل متعددی آن را درمان کنند.

یکی از شایع ترین مواردی که بیشتر بیماران دوست دارند در طول جراحی رینوپلاستی برطرف شود مشکل قوز بینی است. برآمدگی قوزبینی ممکن است در اندازه‌های مختلفی باشد. خوشبختانه قوز بینی در هر سایز و اندازه‌ای که باشد از طریق جراحی زیبایی بینی می‌توان مشکل را درمان و شکل بینی غضروفی را به‌دلخواه تغییر داد. توصیه می‌شود قبل از عمل بینی در خصوص میزان کوچک کردن استخوان پل‌بینی با جراح خود مشاوره کنید. دکتر سهرابی یکی از پزشکانی است که با کمک تجهیزات دیجیتالی خود در مطب، می‌تواند میزان برداشتن قوز‌ بینی بیمار را شبیه‌سازی کرده و ایده‌ی خود را در زمینه اندازه‌‌ی مناسب رفع قوز بینی ارائه نماید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره‌های 03136264272 و 03136274746 تماس حاصل فرمایید.

آیا قوزبینی ناشی از استخوان اضافی، غضروف اضافی یا هر دو مورد است؟


به‌ نظر می‌رسد که تمام مدل‌های قوزبینی یکسان نیستند. درحقیقت سومین قسمت پل‌بینی از بالا بیشتر از استخوان و دو سوم پایین آن از غضروف تشکیل شده‌ است. قوز بینی برخی از افراد محدود به قسمت استخوانی پل بینی است. این مورد در طی رینوپلاستی از طریق حذف استخوان اضافی پل‌بینی قابل درمان است. دربرخی افراد مشکل بینی استخوانی ممکن است ناشی از غضروف اضافی در پل بینی باشد. این مورد نیز از طریق برداشتن غضروف اضافی که موجب چنین ناهنجاری می‌شود قابل درمان است. اما قوزبینی ناشی از ترکیب استخوان اضافی و غضروف اضافی از شایع‌ترین نوع ناهنجاری در پل بینی است. در چنین شرایطی پزشک از طریق جراحی به‌طور همزمان اقدام به برداشتن استخوان و غضروف اضافی می‌کند.

متقاضی


افرادی که از مزایای جراحی بینی بهره می برند عبارتند از:

  • افرادی که از استخوان اضافی و یا غضروف برجسته در پل‌بینی خود رنج می‌برند.
  • افرادی که به‌دلیل تروما دچار قوزبینی شده‌اند.
  • افرادی که تصور می‌کنند شکل بینی آن‌ها بزرگ و مردانه است.

مزایای جراحی رفع قوز بینی


  • رینوپلاستی قوز بینی موجب افزایش تقارن صورت می‌شود. جراحی قوز بینی یکی از روش‌های جراحی زیبایی است که تاثیر چشمگیری در بهبود تقارن صورت دارد. منظور از تقارن صورت تعادل اجزای صورت است. تصور بر این است که تقارن صورت می‌تواند جذابیت چهره را تحت تاثیر قرار دهد. افرادی که دارای اجزای صورت متقارنی هستند اغلب جذاب‌تر به‌ نظر می‌رسند.
    از آن‌جایی که بینی در مرکز چهره قرار دارد مشکل قوزبینی طبیعتا تاثیر منفی بر جذابیت و زیبایی چهره خواهد داشت. برخی افراد اغلب به دلیل وجود چنین مشکلاتی در چهره خود تصمیم می‌گیرند از طریق جراحی بینی مشکل قوزبینی را برطرف کنند.
  • رینوپلاستی قوز و یا استخوان بینی موجب بهبود جریان هوا می‌گردد. افرادی که به مشکلات تنفسی مبتلا هستند از طریق بهبود عملکرد بینی می‌توانند به‌ راحتی و بدون مشکل تنفس کنند. این نوع جراحی بینی درحقیقت جهت رفع مشکلات ساختارهای بینی صورت می‌گیرد که با اختلال در جریان هوا تنفس طبیعی فرد را تحت تاثیر قرار داده و حتی موجب خروپف می‌شوند. مشکلات تنفسی گاهی ناشی از نقایص مادرزادی و در برخی مواقع ناشی از آسیب و ضربه به بینی و انحراف سپتوم یا به‌عبارتی انحراف بینی می‌باشد.

رینوپلاستی موجب تغییر شکل بینی می‌شود. اگر از قوز و یا برآمدگی روی بینی خود ناراحت هستید ودوست دارید از شر آن خلاص شوید از طریق جراحی بینی می‌توانید مشکل را رفع و شکل بینی خود را به دلخواه تغییر دهید. جرای بینی تاثیر به‌سزایی در تغییر شکل پل‌بینی دارد. خلاصه کلام این‌که عمل بینی درنهایت منجربه تغییرات ظریف و چشمگیر در ظاهر بینی می‌شود.

جراحی رفع قوز و استخوان بینی


اولین روش موثر جهت خلاصی یافتن از قوز و استخوان بینی جراحی بینی است. برداشتن قوزبینی از طریق جراحی رینوپلاستی صورت می‌گیرد. جراحی بینی به 2 صورت عمل بینی باز و عمل بینی بسته انجام می‌شود. انتخاب هر کدام به توصیه جراح و همچنین نتایج دلخواه و مطلوب بیمار بستگی دارد. عمل بینی بسته با ایجاد برش‌های کوچک توسط جراح در داخل سوراخ‌های بینی صورت می‌گیرد. شایان ذکر است که در این روش تقریبا هیچ زخمی به جای نمی‌ماند. در طی عمل بینی باز، جراح با ایجاد برش در پوست سپتوم بینی و ایجاد فضای مناسب کار خود را آغاز می‌کند. نوع برش‌هایی که در بینی ایجاد میشود معمولا تاثیر بر روند کلی جراحی ندارد. در عمل بینی باز می‌توان برآمدگی روی پل‌ بینی را به‌ راحتی برطرف کرد. کوچک کردن برآمدگی و استخوان پل‌بینی نه‌ تنها موجب افزایش اعتماد به‌نفس می‌شود بلکه برای سلامت نیز مزایا دارد. برخی از افراد به‌ دلیل مشکل انحراف بینی نمی‌توانند راحت نفس بکشند. انحراف بینی گاهی ممکن است موجب خروپف و یا اختلال در تنفس عادی بیمار شود. خوشبختانه از طریق رینوپلاستی می‌توان انحراف بینی و مشکلات تنفسی را برطرف نمود.

بعد از جراحی


بعد از عمل بینی، از آن‌جایی که بینی به‌ نسبت قبل بسیار حساس‌تر می‌شود جراح به‌منظور مراقبت از ساختارهای بینی از اسپیلنت‌ها در بالای بینی استفاده می‌کند. درصورت لزوم ممکن است اسپیلنت‌ها و پانسمان نرم مخصوص بینی در داخل بینی نیز کار گذاشته شوند. از گازاستریل‌ها معمولا جهت جذب خون در داخل بینی استفاده می‌شود. شایان ذکر است که خونریزی خفیف تا چند روز بعد از جراحی امر کاملا طبیعی است. هر چند ساعت یکبار درصورت لزوم بهتر است گازاستریل‌ها را تعویض کرد. جراح معمولا 7 تا 10 روز بعد از جراحی اسپیلنت‌ها و پانسمان را از داخل بینی بیمار خارج می‌کند. در این مرحله بسیاری از بیماران احساس آرامش کرده و بهتر تنفس می‌کنند. تورم و کبودی ناشی از جراحی اغلب بعد از 1 ماه برطرف می‌شود. 90درصد از نتایج نهایی جراحی معمولا بعد از 3 هفته قابل رویت است اما در برخی موارد ممکن است 1 سال طول بکشد تا تمام کبودی صورت بیمار برطرف شده و تغییر شکل بینی مشخص شود.
بعد از رینوپلاستی بیماران نیاز به مراقبت‌های ویژه‌ای دارند تا روند بهبود با مشکل مواجه نشود. مراقبت‌های بعد از عمل بینی شامل:

  • اجتناب از فین کردن بینی به‌مدت 2 هفته
  • عدم استفاده از عینک آفتابی به‌مدت 3 ماه
  • ترک سیگار و دخانیات حداقل 2 هفته قبل و 2 هفته بعد از جراحی
  • عدم حضور در فعالیت‌هایی که ممکن است به بینی آسیب و ضربه وارد شود.

خطرات


تورم یکی از شایع‌ترین علائم بعد از جراحی بینی است که ممکن است تا چند روز ادامه داشته باشد. تورم بینی معمولا به واکنش بدن نسبت به روند بهبودی بستگی دارد. تورم ممکن است با کبودی و سیاه‌ شدن اطراف چشم‌ها همراه باشد. در برخی موارد بیمار شاهد پف در اطراف چهره و بینی خود می‌شود. معمولا به‌مدت 3 تا 4 هفته لبخند زدن برای بیمار مشکل است این زمان بهترین فرصت برای عکس گرفتن است. از دیگر علائم و عوارض جانبی رینوپلاستی می‌توان به بی‌حسی و درد در 4 دندان بالایی و سقف دهان اشاره کرد. تورم معمولا ظرف چند روز از بین می‌رود اما دربرخی مواد ممکن است ماه‌ها طول بکشد.

هزینه عمل بینی استخوانی و قوز دار


هزینه جراحی رینوپلاستی تا حدودی به نوع جراحی و میزان زمان مورد نیاز بستگی دارد. هزینه عمل بینی شامل هزینه رینوپلاستی،هزینه جراح و هزینه بیهوشی است. بعد از ملاقات با جراح زیبایی بینی، مشاور پزشک علاوه‌بر تعیین هزینه جراحی، نوع جراحی مناسب برای بیمار را نیز معین خواهد کرد.

به این پست امتیاز دهید.
هیچ رای ثبت نشده است